JavaScript releases
Deze populariteit heeft geresulteerd in een erg snelle ontwikkeling van JavaScript en de aan JavaScript gerelateerde toepassingen. Browsers kunnen JavaScript steeds sneller uitvoeren en krijgen steeds meer mogelijkheden, zoals het interacteren met randapparatuur, het werken met audio en beeld en het 2D en 3D tekenen voor bijvoorbeeld games.
JavaScript heeft in 2009 een grote release gekregen: ECMAScript 5 (ES5). Dit was de eerste release in tien jaar. In 2015 kwam de volgende grote release (ES6), vanaf dat moment is er jaarlijks een release geweest.
In iedere release worden er veel verbeteringen doorgevoerd, een deel van deze verbeteringen is gericht op het asynchrone aspect van JavaScript. Dit is in deze moderne wereld namelijk onmisbaar geworden. De applicaties worden steeds groter en complexer en ze moeten snel en vloeiend blijven werken. Als er maar één taak tegelijk actief kan zijn betekent dit dat acties op elkaar moeten wachten.
Een veelvoorkomend probleem bij synchrone code is dat het ophalen of verwerken van data ervoor kan zorgen dat de hele UI (user interface) schokkerig aanvoelt of zelfs helemaal stopt met reageren. Dit komt doordat het renderen (het tekenen van de website) en het uitvoeren van JavaScript code op hetzelfde proces draaien. Wanneer JavaScript bezig is kan de browser dus niet renderen, en vice versa.
En dit is waar asynchrone JavaScript om de hoek komt kijken. Zulke problemen zijn namelijk te voorkomen door gebruik te maken van asynchrone functies. Hoewel JavaScript synchroon blijft is het op deze manier wel mogelijk om de browser een deel van het werk te laten uitvoeren zonder dat het de uitvoer van JavaScript of het renderen blokkeert. Benieuwd hoe dit precies werkt? Lees dan verder!